LAIF » WYDARZENIA: Festiwal Prapremier: kryzys w Bydgoszczy

WYDARZENIA: Festiwal Prapremier: kryzys w Bydgoszczy

 

Tegoroczna edycja Festiwalu Prapremier poświęcona jest Europie i teatralnym próbom przedstawienia zarówno trawiących ją kryzysów, jak też alternatywnych dróg jej rozwoju. Prezentowane spektakle proponują inne od aktualnych projektów politycznych, ekonomicznych, społecznych, ekologicznych, kulturowych czy egzystencjalnych.
 

01_fot-Pawel_Zanio_-_SOLOVSKY.COM

Syny, fot. Paweł Zanio/ mat. prasowe


 
Kilka ostatnich lat to okres niezwykłej ekspansji różnego rodzaju kryzysów, których symptomy obserwować mogliśmy wcześniej: kryzysu finansowego, kryzysu zadłużenia, kryzysu klimatycznego, kryzysu uchodźczego, a także – ostatecznie – kryzysu demokracji i kryzysu politycznego. Wszystkie one splecione są ze sobą siecią wzajemnych, złożonych związków przyczynowo-skutkowych, zostały wywołane przez rozmaite decyzje polityczne i gospodarcze, które zapadały w różnych okresach XX i początku XXI wieku. Żaden z nich nie pojawił się w sposób nagły, choć dla wielu mógł okazać się niespodziewany.
 
Komponujemy tegoroczny program ze spektakli, które w różnych formach i gatunkach próbują dokonać reprezentacji kryzysu, poddać go diagnozie i analizie, wywołać i zbadać jego zmysłowy charakter, zastanawiając się nad kondycją kryzysową i doświadczeniem kryzysu, jego materialnymi przejawami, jego estetyką, jak też jego dokumentacją.
 
Większość spektakli w programie tegorocznego FPP jest świadoma politycznie i w jawny sposób do polityczności się przyznaje. Nie jest to jednak polityczność „miękka”, związana wyłącznie z dekonstrukcją ideologii i perspektywą krytyczną. Spektakle prezentowane podczas festiwalu wpisują się w dostrzegalny w ostatnim czasie zwrot wielu europejskich twórców sztuk performatywnych w stronę „estetyki oporu”, która może mieć konsekwencje w „realnej” polityce. Mimo że twórcy ci są świadomi uwarunkowań ideologicznych własnej pozycji, nie paraliżuje ich to przed formułowaniem pozytywnych komunikatów politycznych, działaniem w polu politycznym i estetycznym zarazem. Twórcy europejskiego teatru zrozumieli, że wobec dzisiejszej sytuacji, chcąc realnie działać w polu politycznym, muszą zmienić swój sposób działania.
 
Klub Festiwalowy
 
Kryzys to stan dobrze znany również w muzycznym świecie, a szczególnie w kręgu wielkich wytwórni fonograficznych. W pierwszych latach XXI wieku serwisy streamingowe i kanały internetowe z nieograniczonym dostępem do utworów muzycznych, zakłóciły dotychczasowy monopol fonograficznych gigantów. Z drugiej strony ten przełomowy moment na rynku muzycznym oraz idące za nim nowe narzędzia przekazu i powszechny do nich dostęp, stały się szansą do rozwoju niezależnych labeli muzycznych oraz nowych sposobów prezentowania i udostępniania muzyki. Małe i niezależne wytwórnie, zajmują dziś bardzo ważne miejsce na rynku fonograficznym, natomiast wydawanie płyt metodą Do It Yourself (DIY) to powszechny sposób funkcjonowania wielu zespołów. Wspominane działania to muzyczne próby generowania energii społecznej, która może być budowana na nowej wspólnocie słuchania oraz w oparciu o kameralne wydarzenia i inicjatywy muzyczne.
 
Tegoroczny Klub Festiwalowy skupia się na prezentacji i spotkaniu z zespołami związanymi z kreatywnymi markami muzycznymi (Latarnia, Asfalt Records), bądź produkujących, wydających i promujących własnym sumptem swoje płyty (We Call It a Sound, Dead Snow Monster).
 
W trakcie trwania festiwalu, codziennie o godzinie 22.00 zapraszamy do Klubu Festiwalowego, który w tym roku będzie mieścił się w klubie Towarzyska Kafe (ul. Poznańska 12).
 
fot. Grupy Napi�cie (7)

We Call It a Sound , fot. mat. prasowe


 
Muzyczny rodzinny duet We Call It a Sound to mieszanka avant-popowych, tanecznych i folkowych brzmień. Ich kompozycje na dwa głosy, elektronikę oraz dwa instrumenty dęte – puzon i trąbkę, mają charakter pieśni, które nawiązują do klimatu współczesnej polskiej wsi. Lekka bitowa elektronika z transowymi motywami to propozycja od Wicked Giant. Zespół powstał w 2014 roku, a obecnie pracuje nad pierwszym singlem. Bezkompromisowy raperski duet Syny (wyt. Latarnia Records) przyciąga nie tylko brudnymi, poszarpanymi tekstami i dźwiękami, ale energicznym i hipnotyzującym zarazem klimatem na koncertach. Będzie też przestrzeń rock’n’rollowych łobuzów z Dead Snow Monster, którzy doskonale wiedzą, na czym polega głośne garażowe granie. Papa Zura i Ojciec Karol prezentują surową i niebanalną selekcję archiwalnych nagrań z winyli w porządnym old school’owym miksie funkowych brzmień. Funk, groove, soul to również domena Burn’a Reynoldsa (wyt. Asfalt Records), który swoimi setami dj’skimi rozgrzewa parkiet do czerwoności. Muzyczną klamrą Klubu Festiwalowego będą dwa elektroniczne miksy Michała Margańskiego (Polskie Radio Program Trzeci). Dziennikarz radiowy i DJ, łączący ze sobą tak skrajne gatunki jak techno, disco, jazz czy house, zagra na imprezie zatytułowanej Radio Domówka (24.09) oraz w klubie Towarzyska Kafe (01.10). Jego sety i audycje poza szerokim doborem brzmień mają wyraźny taneczny charakter. Utwory, które przedstawi w Bydgoszczy to wybór kompozycji prezentowanych na antenie Trójki w nocy z soboty na niedzielę w audycji Potrójne Pasmo Przenoszenia.
 
Dead Snow Monster. fot. zespĘą

Dead Snow Monster, fot. mat. prasowe


 
W Towarzyskiej Kafe oraz Regionalnej Warzelni Piwa (ul. Poznańska 8) dostępne będzie festiwalowe menu ze specjalną zniżką (na hasło: „Kryzys”).
 
Więcej informacji znajdziecie TUTAJ.

Zobacz też inne wydarzenia

24-26.07.2015, PŁOCK, AUDIORIVER FESTIVAL 17.08.2015, Warszawa, Plac Defilad, Shamir 12.04.2015, WARSZAWA, KLUB BASEN, VOO VOO