LAIF » WYDARZENIA: Open Source Art Festival : światło i dźwięk

WYDARZENIA: Open Source Art Festival : światło i dźwięk

 
Motywem przewodnim VI edycji festiwalu OSA w Sopocie jest Światło. Zaproszeni artyści zaprezentują instalacje i koncerty audiowizualne oparte na połączeniu dźwięku ze światłem.

 

Mirosław Filonik

 

Na VI edycję festiwalu składają się koncerty w przestrzeni Państwowej Galerii Sztuki, Klubie Sfinks 700 w Sopocie oraz instalacje audio-wizualne w Teatrze na Plaży + instalacje świetlne w przestrzeni publicznej Miasta Sopotu. Zaproszeni zostali kompozytorzy i artyści, którzy w swoich pracach posługują się światłem i czynią to w twórczy oraz innowacyjny sposób. Technologicznej zręczności towarzyszy świadomość estetycznego i krytycznego potencjału nowych mediów, które pozwalają nie tylko przekroczyć granice gatunkowe i stylistyczne, ale także rozświetlić sztukę i muzykę na nowe znaczenia.

 

VI edycja Open Source Art Festival ma na celu prezentację najciekawszych projektów audiowizualnych oraz instalacji artystycznych, które traktują światło jako narzędzie krytyczne, pozwalające uchwycić i wyrazić najważniejsze przemiany dokonujące się we współczesnym świecie. Światło będzie pełnić funkcję przejścia między tym, co rzeczywiste i wirtualne. We współczesnym świecie oba wymiary mieszają się i przenikają, tworząc nowy typ rzeczywistości hybrydowej.

 

Artyści:

 
AKTON jest kolejnym projektem DJ-skim/nośnikiem dźwiękowych fascynacji Artura Kwiatkowskiego.
Fani ciężkich, elektronicznych brzmień mogą go kojarzyć przede wszystkim z różnych imprez oscylujących wokół hardcore/breakcore czy ciężkiego drum’n’bassu, na których występuje od 2004 roku jako ARh+. Jego sety współtworzone z Jackiem Chodzińskim jako Nikodem Langfuhr były prezentowane w szwedzkim radiu lfo.fm prowadzonym przez Mikę Hallbäcka (Rivet, Grovskopa), falach Radia Szczecin i litewskim portalu Secret Thirteen. Jako PURE. występuje gościnnie na składance polskiego dub techno „Szmery” wydanej w wytwórni Kanu Kanu. Artur jest również współtwórcą tła dźwiękowego towarzyszącego stałej ekspozycji w gdańskiej Piwnicy Romańskiej. Nagranie w zmienionej wersji zostało wydane przez oficynę BDTA jako Danziger Keller. AKTON został stworzony z zamiłowania do rytualnych brzmień industrialu,mroczniejszych odmian muzyki elektronicznej i płyt winylowych.
 
Akton
 
ALEX AUGIER pracuje i mieszka w Paryżu. Kiedy był bardzo młody, nauczył się sam grać na fortepianie, perkusji i bębnach, od tamtej pory poświęcił się kompozycji i muzyce komputerowej. Następnie zapisał się na lekcję do Computer Music Designer » Master 2, by w roku 2013 w celu pogłębienia własnej twórczości zapisać się na University Jean Monnet, Saint-Etienne, FR. Alex Augier jest projektantem muzyki komputerowej w Théâtre de la Renaissance (Oullins Lyon, Francja) oraz w IRCAM (Paryż, Francja), gdzie poszerza swoją wiedzę w dziedzinie syntezy i sterowania dźwiękiem przestrzennym. Podczas OSA 2015 zaprezentuje najnowszy projekt o nazwie oqpo_ooo. Jest to projekt audiowizualny, który został utworzony podczas premiery festiwalu Scopitone 2014, gdzie Alex dzielił scenę z projektem Superposition Ryoji Ikeda (Ikeda występował w Sopocie w podczas OSA 2013). W ramach warsztatów InVivo Electro Live prowadzonych przez Roberta Henke (Manifeste festival 2014) stworzył N[order]ISE, wielokanałowy audiowizualny performance 10.4) in situ (Nef Curial of the 104, Paryż). Jego prace dotyczą estetyki cyfrowej i przyjmują formę instalacji audiowizualnych. Alex broni procesu twórczego, gdzie projektowanie, programowanie i nowe technologie są integralną częścią projektu artystycznego.
 

 
VVVOXEL
 
vVvoxel jest instalacją audiowizualną która rozszerza anamorficzne doświadczenie możliwe dzięki odpowiedniej wersji scenicznej projektu oqpo_oooo. Kwestionuje delikatność naszego systemu percepcji, naszej relacji do tego co realne i wirtualne przez sensoryczne doświadczenia, które mieszają nasz zdrowy rozsądek ze zmysłami. W projekcji video anatomia kubika użytego w projekcie oqpo_oooo jest przetworzona na nowo, dzięki czemu formy, które zostały przypuszczalne, stają się widoczne.
 
Vvvoxel jest ko-produkcją l’Institut Français du Japan(Tokyo, JP), Media Ambition Tokyo(Tokyo, JP) i Alexa Augiera (Paris, FR). Został stworzony podczas 2016 Digital Chock x Media Ambition w Tokyo (Mori Tower, Tokyo, JP).
 
Alex Augier_vVvoxel_MAT©Koki-Nagahama
 
MIROSŁAW FILONIK urodzony w 1958 roku w Białymstoku, mieszka i pracuje w Warszawie. Studiował w latach 1980-1985 na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Tytuł doktora otrzymał w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu w 2008 roku. W 1985 roku razem z Mirosławem Bałką i Markiem Kijewskim założył grupę Neue Bieriemiennost, która zaliczana jest do najważniejszych ugrupowań lat 80. w Polsce. Wspólnie zrealizowali dwanaście wystaw, akcji, odczytów. Uważany jest za współtwórcę nowej ekspresji i rzeźby postmalarskiej. Od 1990 roku działa indywidualnie. Od ponad dwudziestu lat tworzy instalacje świetlne używając lamp jarzeniowych o unikatowej jasnobłękitnej barwie produkowanych dla niego przez firmę Philips Lighting Poland. Swoje instalacje prezentował na ponad stu wystawach zbiorowych i indywidualnych m.in. w Galerii Zachęta oraz CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, CSW Łaźnia w Gdańsku, w Instytutach Kultury Polskiej w Berlinie Lipsku, Rzymie oraz galeriach zagranicznych: Ateneo de Caracas, Kunstverein – Freiburg, KunstvereinBonn, Kunstlerhaus BethanienBerlin, Witte de With, Center for Contemporary ArtRotterdam.
 
W 1998 roku artysta został zaproszony do udziału w konkursie zamkniętym na instalację
świetlną do Neue Bundestag w Berlinie. Prace Filonika znajdują się w zbiorach prywatnych i kolekcjach: Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Centrum Sztuki Współczesnej w Zamku Ujazdowskim w Warszawie, w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie oraz Galerie für Zeitgenössische Kunst w Lipsku.
 
DELIGHT to nowa praca Mirosława przygotowana specjalnie na Open Source Art Festival. Świetlna instalacja lamp jarzeniowych wbudowana w przestrzeni publiczną w pobliżu Państwowej Galerii Sztuki będzie pierwszym znakiem rozpoznawalnym VI edycji Open Source ART Festival. Artysta sięga do podstawowych form geometrycznych: linii prostych, ukośnych, przekreśleń, krzyży, które poprzez swoją powtarzalność tworzą rytmy oraz układy przestrzenne o bardziej rozbudowanej strukturze.
 
ANNA ZARADNY to artystka dźwiękowa i wizualna, kompozytorka, instrumentalistka, jej twórczość realizuje się w sztuce dźwiękowej i wizualnej. Jako kompozytorka i instrumentalistka Zaradny porusza się w szerokim spektrum od akustycznej muzyki improwizowanej, o minimalistycznym współczesnym idiomie, do złożonej strukturalnie i kompozycyjnie całkowicie elektronicznej, eksperymentalnej formy. Prace o charakterze wizualnym Zaradny tworzy głównie w formie instalacji, obiektu, fotografii i video. Artystka posługuje się w nich środkami abstrakcji, mikro obiektami dźwiękowymi i architektonicznymi, światłem i przestrzenią. Prace te cechuje wieloznaczność koncepcji i relacji pomiędzy ideami, a medium formy. Wystawiała m.in. w: Muzeum Sztuki Nowoczesnej Warszawa, Galeria Starter Warszawa, Muzeum Współczesne Wrocław, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki Warszawa, SiILBERKUPPE – Berlin, Kunst Werke, Berlin.Koncertowała m.in.: El Nicho Aural Festival, Mexico City, Unsound Festiwal, New York, Exploratory Music From Poland Super-Deluxe Tokyo, Japan, What is music? Sydney, Melbourne, All Ears Oslo. Dyskografia Anny Zaradny obejmuje nagrania solowe i projekty z m.in. Robertetem Piotrowiczem, Burkhardem Stanglem, Tony Buckiem, Corem Fuhlerem, Christianem Fenneszem, Kasperem Toeplitzem. Jest również autorką muzyki do spektakli teatralnych i projektów multimedialnych. Współtwórczyni Musica Genera Festival oraz wytwórni Musica Genera. Laureatka nagrody publiczności 5 edycji konkursu „Spojrzenia 2011 – Nagroda Fundacji Deutsche Bank”.
 

 
BŁAŻEJ MALINOWSKI (Technosoul, Silent Season, Phorma) producent, dj, dziennkikarz radiowy, kolekcjoner płyt oraz wszelkich przedmiotów z potencjałem dźwiękowym. W muzycznej pracy oscyluje wokół takich gatunków jak Techno i Deep Techno. W swoich kompozycjach łączy dwa bieguny dźwięków: brzmieniowej oszczędności przekazu, oraz deepowo – eksperymentalnych przestrzeni. Współtwórca projektu Fűnfte Strasse, który obejmuje audycję radiową oraz cykliczne imprezy. Pomysłodawca i kurator cyklu Why So Silent czyli cyklu wydarzeń łączących kino nieme z muzyką elektroniczną na żywo. Związany z takimi wydawnictwami jak Silent Season, Technosoul czy Phorma.

 

CLICKTIME KLIQ vinyl set
JACEK QL vinyl set
PAWEŁ KURYLAK VJ set
TONDA KINOKO VJ set czyli ‚Electronic for a Friend’ jest projektem winylowo-wizualny powołanym do życia przez doświadczonych DJ-ów i artystów wizualnych wywodzących się pierwotnie z olsztyńskiej sceny elektronicznej, aktualnie rozsianych po całej Polsce i nie tylko.
E.F.F. staje się punktem w którym spotykają się cztery indywidualności tak różne od siebie, że można powiedzieć, że przybywają z czterech stron świata audiowizualnego. Różni ich prawie wszystko…doświadczenie, temperament, treści które przekazują, a nawet sposób miksowania, czy techniki wizualne których używają. Istotą E.F.F jest zainicjowanie swoistego multimedialnego dialogu na bazie różnorodności. Jest swego rodzaju próbą zadania pytania o to, czy ” nieludzkie” i w pewien sposób odhumanizowane zero-jedynkowe media, gdzieś w procesie twórczo-odtwórczym naznaczone pierwiastkiem „ludzkim” i zanieczyszczone rzeczywistością mogą uzyskać swoją humanistyczną „duszę”? Czy może jednak pozostają tylko mniej lub bardziej wyrafinowaną formą stymulacji? Trzeba tutaj dodać, że wybór nośnika winylowego jest w tym procesie zabiegiem świadomym. Syntetyczny dźwięk wytłoczony na płycie zostaje „zabrudzony” życiem, a odrobina fizyki i mechaniki pozwala odczarować sterylność elektronicznych przekazów.
 
PAUL JEBANASAM / TARIK BARRI w ‚Continuum’, następującym po sakralnej, stworzonej do kościoła Św. Jana Baptysty ‚Rites,’ będącej trzecią częścią eksploracji życia, siły i energii obecnej we Wszechświecie, spogląda w gwiazdy. Utwory na płycie są zbudowane z organów syntezatorowych, kosmicznych odgłosów tonów, z nagłych i ognistych tonów, metalicznych i statycznych zniekształceń.
 
Paul Jebanasam-Barri photograph by Bryan McKay
 
We wspólnym pokazie audiowizualnym artysta, desiger i programista Tarik Barri tworzy wizualny kontrapunkt do Continuum, swoiste okno czasu rzeczywistego do wirtualnego świata, gdzie struktury samo organizują się, wyłaniając i współdziałając zgodnie z nieznanymi prawami fizyki – wszystko to w połączeniu z czasem gwałtownych, chaotycznych i destrukcyjnych sił w kompozycji Jebanasama.
Ich performance ma głęboki halucynogenny kunszt, który zanurza i dezorientuje słuchacza masywnym dźwiękiem i wizją, ostatecznie pozwalając melodii i światłu wyciągnąć nas z jednego końca rozległego wszechświata przez całą drogę z powrotem do naszego miejsca, gdzie nic już nie jest takim, jak było poprzednio.
 
MARCUS SCHMICKLER eksperymentuje z elektronicznymi dźwiękami od lat 90. i jest znany ze swoich różnorodnych działań – glitchującego projektu popowego Pluramon, członkostwa w MIMEO, współpracy z Thomasem Lehnem i nagrań dla takich oficyn jak Mego, A-musik czy Presto!?. W swojej twórczości bierze pod uwagę badania na temat relacji mózgu z dźwiękiem, stosując psychoakustykę do uzyskania wysoce dynamicznej i niezwykłej muzyki.
 
SAMUEL KERRIDGE na Open Source Art Festival 2016 zaprezentuje nowy projekt pt. Fatal Light Attraction, którego premiera odbyła się podczas Atonal Festival w roku 2015. Współpracuje z Andrejem Boleslavským – ekspertem od kontrolowania świetlnego systemu kodowania. System stworzony przez artystów reaguje na żywo w czasie rzeczywistym na źródło dźwięku. Występ jest pełen intensywnego oświetlenia, które otacza wykonawcę, dając poczucie ruchu działającego jako odpowiednik dźwięku. Iluzja poruszających się cieni współgra z surową fizycznością fal dźwiękowych, które stały się znakiem rozpoznawalnym pracy Samuela Kerridge’a.
 
Samuel Kerridge
 
OAKE to Berliński duet: Eric Goldstein i Bathsheba Zippora, który tworzy własny wariant ciemnego, atmosferycznego techno, inspirowanego przez brytyjskich postindustrialnych performatorów okultyzmu.
OAKE to nie tylko zapis muzyki eksperymentalnej. Jest to ciemny Drone, który spotyka ambient. Wokale są podstawowym elementem całej sprawy. Oake to prawdziwe arcydzieło.
 
UENO MASAAKI studiował kompozycję i grę na pianinie oraz dyrygenturę w Toho-Gakuen School of Music w Tokio.jeden z jego utworów kameralnych został wybrany do 76. konkursu muzycznego nagrody Japonii. Jego wygrany utwór „rezonans zero stopni”, był odtwarzany na antenie najsłynniejszego w Japonii radia NHK classical oraz NHK-FM.
 
UenoMasaaki
 
Jeszcze będąc studentem uniwersytetu przygotował podkłady muzyczne i dźwiękowe do pokazów mody Junko Koshino i Goro Ito. W 2007 roku pomysł Ueno na koncept koncertu został wybrany przez firmę Suntory Holding ltd., gdzie następnie zrealizował koncert »p[l⇔r]ay for our world« w Suntory-hall w Akasaka w Japonii.
 
Inne jego ważne dokonania obejmują przygotowanie ścieżki dźwiękowej do serialu telewizyjnego NHK „Kou-Myou ga Tuji”. W 2012 Masaaki zaczął tworzyć nowe instalacje dźwiękowe z grupą artystów s ± H, a od 2013 roku komponował muzykę elektroniczną i publikował utwory pod nazwą Ueno Masaaki / Ωprojekt. Jego pierwsze wydanie dla raster-noton to EP „vortices”, część siódma serii „unun” we wrześniu 2014 roku.
Ueno koncentruje się na tworzeniu nowych dzieł, w których nieprzewidywalności i nieoznaczoności współistnieją z regularnością. jego idee pochodzą z jego zainteresowania stanem świata, naturalnych zjawisk i prawa natury – w tym pogody, biologii i procesów fizycznych. Zbiera spontaniczne zjawiska i procesy w pracy, aby odtworzyć je jako „sztucznie naturalny fenomen powstały z nowego porządku”.
 
Pod pseudonimem WILHELM BRAS kryje się muzyk i eksperymentator Paweł Kulczyński, miłośnik brzmień ekstremalnych, autor koncertów plenerowych, instalacji dźwiękowych oraz zapalony budowniczy instrumentów analogowych. Tworzy elektroniczną muzykę awangardową na przecięciu gatunków, o trudnym do zidentyfikowania idiomie, flirtując z niszową kulturą klubową, noisem i ckliwymi melodiami. W rytmiczne struktury wplata chaos, pejzaże generatywne i skrzące, analogowe wizgi, balansując przy tym chwytliwymi riffami i słodkimi arpeggiami. Koncerty Wilhelma Brasa cechuje wysoki stopień improwizacji, w których tematy z płyt służą tylko jako zalążki formy, a ostateczny efekt wynika z okoliczności danego wykonania. Może to być berlińska piwnica w szybkich tempach, bądź niemal kameralne wycieczki elektroakustyczne – i wszystko, co pomiędzy. W ciągu ostatnich trzech lat zagrał ponad 100 koncertów na 3 kontynentach, na międzynarodowych festiwalach i w małych klubach. Wydał dwa albumy ciepło przyjęte przez krytykę, a jego “Visionaries & Vagabonds” z 2015 roku pojawił się w wielu zestawieniach najlepszych płyt tamtego roku. Występuje też pod mianem Lautbild.
 
Kiedy: 9-11.09.2016
Gdzie: Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie / Plac Zdrojowy 2
Teatr na Plaży / al. Mamuszki 2
Sfinks 700 /al. Mamuszki 2
Dwie Zmiany / ul. Bohaterów Monte Cassino 41
 

Program festiwalu, lokalizacje i ceny biletów znajdziecie TUTAJ.

Zobacz też inne wydarzenia

18.05.2015, Warszawa, Klub Pardon, To Tu, Glissando #26 Soundscape Spotkanie + Kocert Duy Geborg 22.05.2015, WARSZAWA, KLUB NOWA JEROZOLIMA, DEEPStrict – Format:B 13.06.2015, WROCŁAW, WOODED FESTIVAL