LAIF » WYWIAD: Misją Heroines of Sound jest wzmocnienie pozycji kobiet w świecie muzyki elektronicznej

WYWIAD: Misją Heroines of Sound jest wzmocnienie pozycji kobiet w świecie muzyki elektronicznej

 

Przed berlińskim festiwalem Heroines of Sound, którego line-up składa się z samych dziewczyn, rozmawiamy z organizatorkami festiwalu.
 

19734512741_5b9edb7114_o
 

Jak zaczęła się historia Heroines of Sound?

 

Festiwal zapoczątkowała dramaturżka i kuratorka Bettina Wackernagel, odbył się w po raz pierwszy w 2014 roku pod patronatem BGNM (Berlińskia Społecznośc Nowej Muzyki), aktywnego stowarzyszenia kompozytorów oraz artystów zajmujących się mediami i dźwiękiem.
 

Główną ideą jest rzucenie światła na dokonania pionierek muzyki elektronicznej oraz podkreślenie powiązań między ich wczesną działalnością a obecną sceną tego gatunku.
 

Chociaż dotychczas muzyka elektroniczna była zdominowana głównie przez mężczyzn, artystki takie jak Bebe Barron, Else Marie Pade, Daphne Oram, Delia Derbyshire i Laurie Spiegel odniosły równie znaczące sukcesy w tym nurcie.
 

Te kobiety podążały własnymi ścieżkami, nierzadko odchodząc przez to od ideologii powszechnie dyktowanej przez studia nagraniowe i produkcyjne. Odcisnęły one znaczące piętno na brzmieniu elektronicznej popkultury ukształtowanej przez generacje muzyków. Artyści tacy jak Add N to (X), Sonic Boom, Aphex Twin i The Chemical Brothers chętnie używali odniesień do Delii Derbyshire a software Laurie Spiegel’s Music Mouse był powszechnie stosowany w muzyce pop w latach 80.
 

Mo Loschelder jest aktywnie zaangażowana w undergroundową scenę berlińską od wczesnych lat 90., działając jako DJ-ka i producentka, menadżerując klubom, prowadząc label Elektro Music Department i ostatecznie, w 2009 roku, zakładając własną agencję bookingową – Media Loca.
 

Sabine Sanio – dyrektorka departamentu Teorii i Historii Kultury Audytywnej programu Sound Studies w berlińskim University of Arts (Udk, Berlin) jest odpowiedzialna za dyskursywną część Heroines of Sound. Opublikowała szereg artykułów o estetyce jako takiej, estetyce mediów, historii mediów, Sonic Arts oraz o nowej i eksperymentalnej muzyce.
 

Łącząc siły we wspólnej pasji wszystkie te postaci na The Heroines of Sound prezentują kobiecą stronę ówczesnej sceny elektro, jednocześnie starając się ukazać jej bezsprzeczną jakość i znaczenie w pozagenderowym kontekście poprzez dotarcie do szerszej publiki.
 

buchla-200e-set-bay-area-synth-meet-2012
 

Kto zainspirował was do zrobienia festiwalu o takim profilu?
 

Niesamowita kreatywność w zakresie muzyki elektronicznej m.in. Laurie Spiegel, Suzanne Ciani, Else Marie Pade, dziewczyn, które zakładały studia, tworzyły muzyczny software, nowe syntezatory, muzykę do filmów czy dźwięk otwierania puszki Coca-Coli, bardzo nas zainspirowały. Ich prace, choć wysoce eksperymentalne, kształtowały brzmienie muzyki elektronicznej przez swoje wysokie walory artystyczne. Poza tym niezmiennie inspiruje nas niekończąca się lista aktywnych artystek, kompozytorek, performerek, instalacji czy tematów do przedyskutowania.
Jak ludzie zareagowali na pierwszą edycję?
 

Feedback był wspaniały od samego początku. Miło nam widzieć to, że mężczyźni i kobiety równie chętnie chcą inspirować się szeroką paletą artystów prezentowanych na Heroines of Sound. Dzięki naszemu programowi o szerokiej rozpiętości gatunkowej przyciągamy bardzo szeroką publiczność spoza kręgów muzyki akademickiej lub osób głęboko i profesjonalnie zaangażowanych w muzykę elektroniczną.
 

Czy line-up składający się z samych kobiet dodaje siły dziewczynom zaangażowanym w muzykę elektroniczną?
 

Dotychczas kobiety na tym polu praktycznie wcale nie zostały docenione, dla potwierdzenia tego faktu wystarczy sprawdzić treści takich stron jak Wikipedia w kontekście studia GRM, grupy badaczy muzyki założonej przez Pierre’a Schaeffer’a w 1958 roku.
 

9 grudnia pokażemy performance’y Christine Groult (*1950) i Beatriz Ferreyra (*1937), obie były członkiniami grupy GRM – 10 grudnia naświetlimy to, czemu tak szybko z niej wystąpiły. To zjawisko jest typowe. Świadomi tych uwarunkowań, czekamy niecierpliwie na przemówienie programowe Reinholda Friedla. Jest on nie tylko założycielem wysoce uznanego i międzygatunkowego Zeitkratzer Ensemble, ale również wnikliwym analitykiem muzyki.
 

Przez ukazanie kobiecej sceny muzyki elektronicznej oraz przez stworzenie stricte kobiecego line-upu, niewątpliwie mamy w zamiarze wzmocnienie pozycji kobiet oraz do zainspirowania ich do wkraczania do tego właśnie muzycznego świata. A przy okazji czemu mielibyśmy nie zainspirować również mężczyzn?
 

19836221441_9a80df796c_o
 

Czy myślcie, że kobiety zajmujące się muzyką z założenia przyciągają więcej dziewczyńskiej widowni?
 

W Berlinie mamy to szczęście, że publiczność jest z reguły wymieszana. Jak wspomniałyśmy wcześniej, męska część publiki jest równie zainteresowana wydarzeniem.
 

Dlaczego kobiety w zawodzie muzyka powinny się nawzajem wspierać?
 

Przez wieki, mężczyźni formowali między sobą sieci kontaktów, czy to poprzez instytucję wojska, czy studenckie bractwa, czy zwykłe wyjścia wieczorem na piwo do baru, podczas gdy kobiety/matki zostawały w domach. Zdecydowanie przyszedł czas na to, by to samo zrobiły dla siebie kobiety.
 

Dlatego Heroines of Sound ma na celu wzmocnienie pozycji kobiety w muzycznym świecie. Obok festiwalu Heroins of Sound w Berlinie, prezentujemy edycje Heroines w kooperacji z zagranicznymi festiwalami. Nadchodzący w maju 2017 roku NFM (National Formu od Music), mający odbyć się we Wrocławiu jako część Musica Electronica Nova Festival zaprezentuje selekcję wczesnej i obecnej muzyki elektronicznej. Co więcej, istnieje już kilka prężnie działających mediów społecznościowych działających w tym nurcie np. femalepressure, manymanywomen, fempop.
 

wiki-imai-kit-dusseldorf-2012-sw-overlay
 

Wasza rada dla dziewczyn, które właśnie wkraczają w świat muzyki elektronicznej?
 

a) nie czekajcie zbyt długo na sprawdzenie swoich sił przed publiką, uczcie się na swoich błędach
b) lepiej poćwiczyć swoją pewność siebie, zanim zaczniecie przykrywać swoje walory zawstydzeniem
c) spróbujcie znaleźć sobie towarzyszki

Zobacz też inne wydarzenia

20.03.2015, WARSZAWA, KLUB BASEN, CLARK – BEFORE FESTIWAL TAURON NOWA MUZYKA 2015 22.03.2015, KRAKÓW, FABRYKA, JUNGLE 22-23.06.2015, Warszawa, Teatr Studio, Flying Lotus